چیزهایی که انسان قادر به تشخیص آنها نیست ولی حیوانات می توانند

13
طوطی رنگی

چیزهایی که انسان قادر به تشخیص نیست ولی حیوانات …

حیوانات در حواسی مثل شنوایی، بویایی و بینایی از انسان سبقت می گیرند. به همین علت است که قرن‌ها سعی کرده ایم از توانایی‌های آن‌ها مطلع شویم و آنها را مورد استفاده قرار دهیم.

به عنوان مثال، ما هنوز نمی دانیم که چطور بسیاری از حیوانات قادر به پیش بینی زلزله از چند روز یا حتی چند هفته زودتر هستند. اطلاعات فعلی که درباره توانایی‌های آن‌ها داریم بیشتر حدس و گمانه زنی است قطعا اتفاقی نیست که چند روز قبل از زلزله وزغ‌ها برکه خود را ترک می‌کنند.

حتی مار‌ها هم یک ماه قبل از زلزله، وسط زمستان از خواب زمستانی بیدار شده و در دمای کشنده مهاجرت می‌کنند. دانشمندان امیدوارند تا با بررسی و تحقیق بر روی رفتار چنین حیواناتی اطلاعات بیشتری کسب کنند. اما اکنون یکی از فجایع طبیعی که پیش بینی آن برای ما بسیار سخت و دشوار است زلزله است.

پرنده‌ها

بسیاری از پرنده‌ها مخصوصا پرندگان نیمکره شمالی، هنگام زمستان که غذا کمیاب یا نایاب می‌شود مهاجرت می‌کنند.بعضی از آن‌ها حتی از محل تولد خود هزاران کیلومتر دور می‌شوند اما وقتی هوا گرم شد دوباره برمی گردند. کاری که انسان بدون نقشه یا جی‌پی‌اس هرگز قادر به انجام آن نیستند.

پرندگان

این کار را پرندگان با تشخیص میدان‌های مغناطیسی و استفاده از آن برای مسیریابی انجام می‌دهند. دانشمندان دریافته اند که پرندگان می‌توانند جهت و قدرت میدان‌های مغناطیسی را تشخیص دهند. شواهد و یافته ها حاکی از آن است که سلول‌های گوش میانی پرندگان می‌تواند این اطلاعات را برداشت کند. در حرکت و شتاب سلول‌های مویی نقش مهمی دارند این سلول ها حاوی نورون‌های حسی سرشار از آهن هستند. با وجود این کشف‌ها هنوز مهارت مسیریابی پرندگان غیر قابل توضیح است.

دلفین‌ها

این پستانداران دریایی می‌توانند امواج صوتی ساطع کنند و اطلاعاتی را با تفسیر امواجی که برمی گردد  به دست آورند.به وسیله اندامی در سر این امواج صوتی آن‌ها منتشر می کند که مثل رادار کار می‌کند.  آگاه کردن دلفین‌ها از خطرات اطرافشان و طعمه‌ها کاربرد اصلی این توانایی است، اما برای تشخیص بارداری هممی‌تواند به کار رود.

دلفین ها

به گفته کارشناسان اکولوکیشن به دلفین‌ها این امکان را می‌دهد تا زنان باردار را تشخیص دهند. پزشکان برای دیدن رشد جنین از امواج مافوق صوت استفاده می‌کنند.

به وسیله کامپیوتر انعکاس‌های امواج مافوق صوت ترکیب می‌شوند و یک تصویر دقیق ایجاد می‌کنند. دلفین‌ها هم امواج مافوق صوت مشابهی تولید می‌کنند و به زنان باردار توجه فراوانی دارند.

موش‌ها

موش‌ها از سال ۱۹۹۷ برای پیدا کردن مین تربیت می‌شوند، مخصوصا موش‌های غول پیکر آفریقایی. این جوندگان بزرگ بینایی ضعیفی دارند ولی حس بویایی فوق العاده شان آن را جبران می‌کند. آن‌ها ۱۳۲۰۰ مین را در آنگولا، تانزانیا، موزامبیک و کامبوج شناسایی کرده اند. کامبوج هنوز حدود شش میلیون مین دارد که در سراسر این کشور پراکنده است. دسترسی به زمین‌های با ارزش برای کشاورزی و ساختمان سازی به خاطر این تهدید دائمی محدود شده است.

موش ها

موش‌ها پس از نه ماه آموزش دیدن قادرند در هر ۲۰ دقیقه  ۱۸۵ مترمربع زمین را جستجو کنند. برای انسان‌ها همین کار  ۴ روز طول می‌کشد زیرا خطر مرگ و نقص عضو انسان ها را تهدید می کند. اما موش‌ها به دلیل سبکی نمی توانند باعث انفجار مین شوند و مجبور به مدام ایستادن نیستند و مطمئن شوند که در گام بعدیشان مین وجود ندارد. مین هایی که آن‌ها شناسایی می‌کنند بعدا منفجر می‌شوند.

زنبورهای عسل

برای شناسایی مین زنبورهای عسل هم می‌توانند آموزش داده شوند. زنبور‌ها می‌توانند بوی موادمنفجره را از فاصله ۴.۵ کیلومتری تشخیص دهند.  برای ردیابی مسیر آن‌ها از دوربین‌های حرارتی استفاده می‌شود. مزیت استفاده از زنبورهای عسل برای این کار هزینه کمتر آن‌ها نسبت به سگ ها و موش ها است.
هم چنین زنبورهای عسل به طور طبیعی به زنبورهای دیگر  آموزش می‌دهند تا این کار را انجام دهند. موهای آن‌ها به آسانی می‌تواند ذرات را جمع آوری کند و غلظت بخار شیمیایی را تشخیص دهد. رکورد جهانی گینس به عنوان کوچکترین حیوان مین یاب  متعلق به زنبورهای عسل است.
زنبور عسل

گربه‌ها

با اینکه گربه در درمان بیماری ها موثر نیستند  اما قادر به شناسایی آن ها هستند. بیماری‌ها موجب تغییرات شیمیایی در بدن می‌شوند و گربه‌ها با استفاده از حس بویایی دقیق خود برای تشخیص بیمار بودن فرد استفاده می‌کنند.

گربه ها
هم چنین با استفاده از تغییرات خلق و خو و رفتار ما اطلاعات بیشتری به دست آورند. همچنین آن ها قادر به تشخیص بیماری دیگر حیوان ها هم هستند.

مار‌ها

اگر ترسی از مارها ندارید باید بدانید آن‌ها روی سرشان سوراخ‌هایی دارند که به آن‌ها اجازه شناسایی پرتوهای فروسرخی را می دهد که از بدن‌های گرم تا فاصله یک متری آن‌ها سا

مار

طع می‌شود. این توانایی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا طعمه خود را شناسایی کنند و به آن‌ها حمله کنند.

سیستم حسی-پیکری که این حفره‌ها بخشی از آن هستند  برای دریافت سیگنال از چشم‌ها استفاده نمی‌کند. مار‌ها به جای دیدن نور، گرما را حس می‌کنند. همین سیستم مسئول تشخیص درد، دما و لمس هم هست. بافت غشای سوراخ‌ها با امواج مادون قرمز گرم می‌شود. وقتی این بافت به دمای آستانه برسد یک سیگنال الکتریکی توسط یون هایی که به سلول‌های عصبی مار می‌رسند ایجاد می‌شود.

دمای آستانه برخی مار‌ها حدود ۲۸ درجه سانتیگراد است که شبیه دمایی است که از موش یا سنجاب در حدود تقریبا یک متری ساطع می‌شود. همچنین وجود این سوراخ‌ها روی سر مار نشان دهنده این است که مار سمی است.

ماهی‌ها

در عمق بیشتر منابع آب نور خورشید کم است و بینایی در عمق ۲۰۰ متری کاربرد زیادی ندارد. با این وجود به نظر نمی‌رسد ماهی‌ها با این موضوع مشکلی داشته باشند.

ماهی ها

تقریبا روی سطح بدن همه ماهی‌ها حسگرهای جریان وجود داد. این شبکه حسگر به آن‌ها کمک می‌کند تا درباره جریان آب اطلاعاتی جمع آوری کنند.سیستم حسگر ماهی‌ها را محققان تلاش کرده اند بررسی کنند. این سیستم قادر به تشخیص لرزش‌ها و حرکات آب پیرامون آن‌ها است.

فیل‌ها

فیل‌ها بخاطر داشتن گوش‌های بزرگی که دارند قطعا حس شنوایی عالی دارند. اکنون دیگر تغییر مسیر ناگهانی آن‌ها به دلیل نامعلوم یک راز نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که فیل‌ها قادر به تشخیص نزدیک شدن طوفان را از فاصله ۲۴۱ کیلومتری هستند. با بررسی مهاجرت فیل‌ها در نامیبیا این توانایی عجیب آشکار شد.

فیل ها

این موجودات بزرگ قادر به شنیدن فرکانس هایی که پایین‌تر از محدوده شنوایی انسان است هستند و از آن به عنوان یکی از راه‌های ارتباطیشان استفاده کنند. چنین امواج صوتی با فرکانس پایین توسط طوفان‌ها هم ایجاد می‌شود. بعد از هفت سال ردیابی حرکت ۹ فیل از گله‌های مختلف با جی‌پی‌اس، محققان شواهدی پیدا کردند که  نشان می دهد فیل‌ها  در فصل بارانی تغییر مسیر می دهند. آن‌ها چند روز قبل از باران آن را تشخیص می‌دهند.

سگ‌ها

در بین حیوانات سگ ها از همه بیشتر قادر به شناسایی هستند. سگ‌ها آموزش پذیر و وفادار بوده و برای هر موقعیتی بهترین گزینه‌هستند که به حواس فوق العاده حیوانات نیاز است. سگ‌ها از بینی خود برای تشخیص بیماری در افراد استفاده می‌کنند. توانایی فوق العاده سگ ها برای تشخیص بو به آن‌ها کمک می‌کند بوی کمی که بیماری‌ها ایجاد می‌کنند را تشخیص دهند.

با تشخیص یک قاشق چایخوری شکر محلول در آب دو استخر المپیک می توانید توانایی بویایی آن‌ها را مقایسه کنید. آن‌ها قادر به تشخیص سرطان هستند. کاری که گربه‌ها نمی‌توانند انجام دهند. بوی منحصربفردی که سلول‌های سرطانی انتشار می‌ دهند به سگ‌ها کمک کرده تا فرد را زودتر از پزشکان از بیماری خود مطلع کنند.

سگ

فقط دلفین ها نیستند که قادر به تشخیص بارداری هستند سگ‌ها هم رفتار متفاوتی با زنان باردار دارند. کارشناسان اعتقاد دارند که سگ‌ها می‌توانند تغییر بوی هورمون‌ها در زنان را حس کنند. سگ‌ها به شدت به خلق و خو و رفتار انسان حساس هستند. همین موضوع می‌تواند آن‌ها را نسبت به زنان باردار متوجه و محافظ کند. حتی امکان دارد سگ‌ها بتوانند صدای ضربان قلب جنین را بشنوند، اگر چه اثبات آن از نظر علمی  مشکل است.

یکی دیگر از چیزهایی که بیشتر به وسیله سگ‌ها شناسایی می‌شود مواد منفجره است. آن‌ها معمولا وقتی موادمنفجره را پیدا می‌کنند می‌نشینند و مربیان خود را آگاه می‌کنند.برای پیدا کردن مواد مخدر هم از آن‌ها استفاده می‌شود. به نظر می‌ آید پس از چند ماه آموزش این همراهان وفادار قادر به تشخیص همه چیز است.